ماسك سنفره الوجه بالصور



ماسك اسكراب للوجه رائع وجميل جدا جدا
طبعا اكيد كلنا عارفين ان اى اسكراب يستخدم مره كل اسبوع وفائده الاسكراب انه بيجدد خلايا البشره ويعمل على ازاله الجلد الميت لذلك فهو مفيد جدا للبشره وانهارده هقلكم اسكراب تحفه مفيد من جميع النواحى والاجمل ان مكوناته موجوده فى كل بيت ...
نبدا بمكونات ماسك السنفره وبعدين نقول فائده كل مكون..
مكونات ماسك اسكراب للوجه :
1- ليمونه .
2- معلقه ماء ورد.
3- معلقه سكر.
4- معلقه ملح.
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.
فائده مكونات الماسك :
* الليمون : يفتح لون البشره ومطهر ومنقى للبشره .
* ماء الورد : يعمل على ظهور البشره بمظهر صحى وينظف البشره.
* السكر : هو اساس الاسكراب لانه يعمل على ازاله الجلد الميت بلطف ويفضل السكر ذو الحبيبات الكبيره نسيبا ولكن لابد من ان تكون الحركه دائريه وبلطف وخفه على الوجه حتى لا ينجرح او يصاب بالاحمرار.
*الملح : مطهر عام ومنقى يقضى على اى بكتريا بالوجه وينظفه ويحميه كما ان حبيباته تعمل كاسكراب مع السكر فى ازاله الجلد الميت.
.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.-
طريقه استعمال الاسكراب :
يتم وضعه على الوجه وتحريكه بحركات دائريه خفيفه على كامل الوجه لمده من 5 الى 10 دقائق ثم يشطف الوجه بالماء الفاتر الدافئ وليس الساخن ثم الماء البارد لغالق المسام.
-.-.-.-.-.-.-.-.-.-.
ملاحظات :
__ طبعا السكراب ده مفيد جدا جدا للبشره يعمل على تجديدها  وده من تجربتى الشخصيه ولكن لابد من استخدامه بلطف على البشره وبخفه  وهو مناسب لجميع انواع البشره .
__ لا يستخدم هذا الماسك اذا كانت بالبشره اى حبوب لانه سوف يؤدى الى التهاب البشره اكثر واى اسكراب عموما لا يستخدم للبشره التى بها حبوب لابد من معالجه الحبوب اولا ثم استخدام الماسك .
__ الليمون لايستخدم اذا كانت بشرتك حساسه.

...

0 التعليقات:

إرسال تعليق

الاكثر مشاهدة

التسميات

أرشيف المدونة الإلكترونية

الحقوق محفوظة © 2010 الجمال للمرأة العربية