طريقه غسل الشعر بالخطوات

الطريقه الصحيحه لغسيل الشعر

طريقه تنظيف الشعر

خطوات غسيل الشعر

ان شاء الله هنعرف فى الموضوع ده ازاى نغسل شعرنا بطريقه سليمه

1-لابد ان نراعى ان الماء يكون فاتر لا ساخن ولا بارد لان الماء الساخن والبارد يعمل على تفصف الشعر وجفاف الشعر وبالتالى تقطعه وسقوطه بمنتهى السهوله كما ان الماء البارد يؤذى فروه الراس والماء الساخن يؤدى لظهور القشره بفروه الراس ومن هنا لابد ان تكون المياه فاتره.

2-يجب ان نختار نوعيه الشامبو المناسبه لنوعيه شعرنا لان كل شعر يختلف عن الاخر وكذلك على حسب نوعيه شعرك فما يناسبك قد لا يناسب غيرك.

3-افضل وضعيه لغسل الشعر هى ان تغسليه بحنفيه الحوض لانك بهده الطريقه بتجيبى شعرك كله للامام بطريقه عكسيه وبالتالى ينظف الشعر كاملا كما تساعد هذه الطريقه على تحريك الدوره الدمويه فى الفروه.

4-لا تستعملى ابدا الشامبوا مباشره على فروه الراس لانه يضر جدا بالفروه لانه يعتبر مستحضر كميائى كما انه يمكن ان يلعق بالشعر ويصعب خروجه من الشعر ولذلك فلابد من تخفيه بالماء اولا.

5-لما تيجى تغسلى شعرك بالشامبو متشديش الشعر اوى وتدعكى اوى فيه ولكن عامليه بلطف لان الشعر وهو مبلول يكون اكثر عرضه للتقصف وممكن يتقطع بكل سهوله.

6-تاكدى تماما انك ازيلتى كل الشامبوا من الشعر لان الشامبوا العالق بالشعر يضره يعنى حاولى تغسلى شعرك بالماء الجارى لمده 5 دقائق حتى تتاكدى ان كل الشامبو اتشال من شعرك.

7-اخيرا لفى شعرك بالفوطه واتركيه لمده دقيقتين فى الفوطه قبل التسريح عشان يكون نشف شويه وميكنش سهل انه يتكسر ويقع.

*طبعا عدد مرات غسل الشعر بتكون حسب ماانتى معوده شعرك يعنى فى ناس بتغسل شعرها كل يوم ويوم وناس كل 3 اسام وناس مرتين بالاسبوع وناس مره بالاسبوع الافضل تسيبى شعرك على حسب ماانتى معوداه.

اتمنى اكون افادتكم والمره القاده نتحدث عن طريقه التصفيف الصحيحه...

...

0 التعليقات:

إرسال تعليق

الاكثر مشاهدة

التسميات

أرشيف المدونة الإلكترونية

الحقوق محفوظة © 2010 الجمال للمرأة العربية