البحث عن حاجة تسد النفس


بما ان البحث عن المتعة هو السبب الأساسى لمشكلة المشاكل الى بعانى منها وهى الوزن الزايد,

فالبحث عن حاجة تسد النفس والعثور عليها هو الحل الوحيد للمشكلة.

حاولت كتير ادور على حاجة تسد نفسى واتبعت كل الوصفات الى سمعتها.

بدءت بخل التفاح طبعا كل التخان عارفين ريحته وطعمه وعارفين المعاناة الفظيعة فى شرب معلقة خل تفاح على نص كوب ماء على الريق وقبل الأكل لكن مافيش فايدة لا نفسى انسدت ولا خسيت,بالرغم من ان ناس كتيييييييييير بتشكر فيه وبتحكى على نتايجه الجميلة فى التخسيس.

وانا فى تالتة ثانوى تابعت مع دكتورة رجيم وكتبت لى فى الرجيم واحدة جريب فروت على الريق كل يوم ,بس المشكلة ان كل حاجة بتسد النفس فعلا طعمها يسد النفس فما كنتش بقدر اكلها, ولو جيت على نفسى واكلتها بكون عايزة اكل اى حاجة بعدها عشان اتخلص من طعمها,فبدل ما تسد نفسى كانت بتفتحها فقلت الطيب احسن وبطلت اكل الجريب فروت.

وفى مشوار البحث عن حاجة تسد النفس جربت الإبر الصينية بس اعتقد ان حكاية انها بتسد النفس ده مالوش اى اساس من الصحة ,لأننى خسيت آه بس لأنى ماكنتش باكل, وما كنتش باكل آه لكن كنت جعانة ومش باكل غصب عنى.

وفى فترة من فترات حياتى المليانة بالإحباط والإحساس بالفشل جربت حبوب الريداكتيل ,ودى للى ما يعرفهاش حبوب غالية جدا وكل الى جربها اكد انها بتسد النفس,بس على مين ولا الهوا, ولا كأنى باخد اى حاجة.وعلى فكرة الحبوب دى اتمنعت من السوق دلوقتى لأنهم وجدوا انها ضارة جدا , عشان لو حد فيكم بيفكر يجربها ولا حاجة.

بما ان كل دكاترة الرجيم وكل الناس عموما تقولك ابدئى بالسلطة ,طبق كبيييييييييييير من السلطة,عشان تملى معدتك وتاكلى بعد كده كمية قليلة من باقى الأكل ,بدءت بالسلطة ,طبق كبير من السلطة, بس مش عارفة ليه كل ما اكل السلطة احس انى جعانة زيادة بدل ما اشبع,زى ما تكون معدتى بتعند معايا , او اعتقد انها مش معدتى وانه عقلى الباطن بيثبت لى انه مهما حاولت اتحكم فيه فهو المتحكم والكلمة الأخيرة له, وبالتالى دائما ما يفشل طبق السلطة فى سد نفسى .

اخر حاجة جربتها عشان احاول اسد نفسى كوب زبادى منزوع الدسم وعليه معلقتين ردة وملعقة شمر مطحون باخده 3 مرات قبل الاكل واشرب بعده مية عشان الردة تنفش وتملا المعدة .

لحد دلوقتى الموضوع قيد التجربة بس اعتقد انه ممكن يكون ناجح ولو بنسبة بسيطة فى ملأ الفراغ

وما زال البحث مستمر عن حاجة تسد نفسى وتخلينى ابطل اكل من غير الشعور المريع بالجوع,

واول ما الاقى اكيد هقولكم على طوووووووووووووول.

...

0 التعليقات:

إرسال تعليق

الاكثر مشاهدة

التسميات

أرشيف المدونة الإلكترونية

الحقوق محفوظة © 2010 الجمال للمرأة العربية